Hva ser lederen etter i din CV?

Hvordan skrive en CV som blir lest av lederen og som ikke blir kastet i søppelet etter
10 sekunders gjennomgang?


Ved første øyekast, slo det meg som ganske utrolig at denne personen kunne sende inn CV'en sin slik. Men når jeg tenkte over det så hadde jeg faktisk sett mange slike CV'er i samme stil. Og jeg kan tenke at mange ledere rundt omkring i landets bedrifter ville nikke gjenkjennende på hodet hvis jeg hadde vist dem CV'en jeg nå satt og så på.

CV'en var to sider lang og halve første siden var viet personopplysningene til personen. Ikke akkurat det jeg, som økonomisjef, var mest interessert i. I midten på side 2 av CV'en fant jeg kompetanse som var relevant til stillingen vi hadde ledig. Min første tanke var at jeg skulle ønske at denne personen hadde skrevet mer om akkurat denne kompetansen. Det var jo denne type erfaring vi var ute etter. Uheldigvis for han, hadde jeg flere CV'er å lese gjennom, og når jeg var ferdig med gjennomgangen var ikke denne CV'en blant de utvalgte få. Det var ikke det at han ikke hadde den nødvendige erfaringen, men måten han presenterte det i CV'en fikk meg til å nøle. Jeg ble rett og slett usikker. Dessuten, hadde jeg jo nok kandidater med samme eller bedre kompetanse som hadde klart å overbevise meg med en gang. Hvorfor skulle jeg kaste bort tid på denne personen hvis ikke han tok seg tid nok til å skrive en ordentlig CV.

Jeg ser det gang på gang. Det er veldig få som virkelig skreddersyr CV'en og søknaden til stillingsannonsen. Det tar jeg som et bevis på at personen ikke har så lyst på jobben. Attraktive stillinger som blir utlyst får gjerne opp mot 1000 søknader. En regnskapsmedarbeider stilling på Lørenskog i et lite firma fikk over 50 søknader i fjor høst. Hvordan i all verden skal du klare å skille deg ut fra mengden av 1000, ja hvordan skille seg ut fra de 50?

Forskning fra USA viser at gjennomsnittlig bruker leseren 20 sekunder pr CV. På disse 20 sekundene har han gjort seg opp en mening om kandidaten. Du har derfor ikke så veldig lang tid på å overbevise leseren om at du er den rette. Selv fikk jeg tilsendt syv CV'er for review fra et vikarbyrå. Jeg scannet kjapt gjennom dem og hadde i løpet av 4-5 minutter valgt ut to som jeg ville intervjue. Hvordan går det at man kan bestemme seg så fort når det står så mye informasjon i CV'en. Tok jeg meg kanskje ikke god nok tid?

Før jeg begynte lesningen hadde jeg, slik som alle andre ledere har, gjort meg opp en mening over erfaring og kompetanse jeg var ute etter. Denne erfaringen og kompetansen hadde jeg "lagret" inne i hodet mitt i form av nøkkelord og nøkkelfraser. Som en søkemotor som blar gjennom hundrevis av nettsider på jakt etter søkeordet, gjorde jeg det samme med CV'ene. De CV'ene som hadde flest matcher ble naturlig nok trukket frem som de sterkeste. Disse personene ble så kalt inn til intervju.

Men hvordan visste de personene som ble kalt inn til intervju hvilke søkeord jeg lette etter? Kanskje var det bare tilfeldig? Var de bare heldige ved at de hadde det jeg var på jakt etter? Eller visste de hva jeg tenkte?

Selvfølgelig visste de det. Mine nøkkelord sto svart på hvitt i stillingsannonsen som lå ute på nettet. De brukte så disse ordene for å beskrive sin erfaring og kompetanse. Med andre ord så forsto de hvilke ord jeg søkte etter. Når jeg scannet gjennom ble deres CV'er rangert høyest på grunn av at deres CV'er hadde mine søkeord inkludert. Er du i jobbsøke prosessen nå? Har du en standard CV som du sender inn på alle jobbene du søker på? Har du sjekket om CV'en din matcher stillingannonsen? Prater disse samme språk eller er CV'en din på kinesisk mens stillingsannonsen på norsk? Tenk på hva leseren er ute etter når han skal lese CV'en din. Du vet jo hva han søker.

Av: Robin Grønvold

Se også: